escaperoom-nl

Escape (class) room ‘Anno N. fersus skoalbern’

Groep 1/m 8

Lukt het de leerlingen om in de spannende escape(class)room uit de greep van Anno N. te komen? Door met elkaar puzzels op te lossen en codes te kraken worden de leerlingen zich bewust van zichzelf en de (samenwerking met) andere leerlingen.

Verhaallijn

Op de eerste dag van de escape(class)room komen de leerlingen er via een extra live-uitzending van het F-nijs achter dat de gevaarlijke internetcrimineel Anno N. zonet uit de gevangenis ontsnapt is. Het blijkt dat Anno N. wraak nemen wil. Wraak op de leerlingen, leraren en directeuren van alle basisscholen. Daarom zet hij alle scholen drie dagen op slot. Hij hackt o.a. het digibord en zet het speelgoed achter slot en grendel. Het is nu tijd dat leerlingen voelen wat hij voelde toe hij buitengesloten werd en niet kon spelen met het speelgoed waar hij zo graag mee speelde.

Helpers met witte petten

De leerlingen gaan met de zogenoemde ‘helpers’ de strijd aan met Anno N. om hem terug in de gevangenis te krijgen. Drie dagen achter elkaar moeten de leerlingen de hacks van Anno N. oplossen om de school en zichzelf te bevrijden. Daarmee wordt bewezen dat pesten kan leiden tot misdaad en dat samenwerken leidt tot vrijheid.

Programma van drie dagen

Het programma bestaat uit drie momenten van ongeveer een uur. Deze momenten vinden in één week plaats op drie aaneengesloten dagen. Elk moment wordt ingeleid en afgesloten met een uitzending van het F-nijs.

De eerste twee dagen wordt het programma in de eigen klas uitgevoerd en op dag 3 volgt de grote ontknoping. Hiervoor moeten de antwoorden van álle klassen bij elkaar komen om één gemeenschappelijke puzzel op te lossen. Daarmee komt de school definitief uit de greep van Anno N.

ProgrammaInhoudOrganisatie
Dag 1 60 minutenVideo en instructie Puzzelopdrachten Codewoord en videoIn de eigen groep
Dag 2 60 minutenVideo en instructie Puzzelopdrachten Codewoord en videoIn de eigen groep
Dag 3 60 minutenVideo en instructie Puzzelopdrachten Codewoord en videoGroepsdoorbrekend

Geschikt voor de hele basisschool

De escape(class)room is geschikt voor groep 1 t/m 8 en wordt op drie niveaus aangeboden: onder-, midden- en bovenbouw. Het programma kan als kant-en-klaar pakket worden gebruikt door basisscholen, maar de bijbehorende opdrachten kunnen ook op maat aangepast worden.

‘Anno N. fersus skoalbern’ in it koart

  • Geschikt voor groep 1 t/m 8
  • Eén gemeenschappelijke beleving op drie niveaus
  • Samenwerken in de klas én met andere klassen
  • Interactief en vakoverstijgend
  • Laagdrempelig aan de slag met de Friese taal

Tema’s waar je aan werkt

  • Onderbouw: met elkaar spelen, delen én samenwerken
  • Middenbouw: inzicht in het eigen gevoel en dat van een ander, samenwerken en overleggen
  • Bovenbouw: inzicht in eigen gedrag en de gevolgen voor anderen, samenwerken en naastenliefde

Scholen over Anno N.

‘Juf, wij willen hem wel helpen, want hij is zelf ook gepest!’

Sanne uit groep 5 over Anno

Meld jullie school gratis aan!

Het pakket bestaat uit drie handleidingen (onder-, midden- en bovenbouw) en toegang tot de digitale omgeving.